Unaturlig død

“Wilson” var litt rastløs. Noe var tydeligvis galt. Jeg åpnet gardinen, og da så jeg grunnen med en gang, rett foran meg. Offeret lå i en ukonfortabel stilling, litt tvistet,  ikke naturlig, hårete, naken. Det var umulig å si når døden hadde intruffet. Jeg hadde ikke hørt en lyd. Ihvertfall så var denne døden rask, ingen lang tid pining her.

Det kunne ha skjedt når jeg ikke var hjemme. Ingen blålys. Det bar tegn av en voldsom, unaturlig død.  Der var ingen spesiell lukt, riga mortis hadde tydeligvis satt inn, men det har vært kaldt en stund. Kunne ha vært død i en uke eller to. Offeret hadde sparket litt rundt på golvet i dødsøyeblikket.

Funnet var gjort en søndag morgen, ikke så tidlig, men jeg hadde fortsatt en morgenkåpe på. Ingen kaffe, ikke engang børstet tennene, og da er det ikke riktig tidspunkt å bli konfrontert med et offer og en unaturlig død.

Jeg påtar meg alt ansvar. Det hele var isenesatt av meg, ingen tvil om hvem som var skyldig her, forventer dermed rimelig benådning. Jeg hadde lagt planen en stund siden. Dødsfellen var satt, om jeg kan si det så oppriktig, men, jeg visste ikke hvem som skulle dø, eller når. 

Laget noe kaffe, tok en dusj, kledde på meg, regnklær, ville ikke ha blod på fine søndagsklær. Mitt neste gjøremål var ubehagelig. Gjorde alt klart, søppelpose åpnet, hunden på band. Tredde en plast pose på hver hånd, istedenfor hansker, for jeg ville kaste de etterpå.

Tok en lang pust, bøyde meg ned og løftet offeret opp, prøvde å unngå å se på det tørkede blodet. Halsen var nesten av, hodet satt fast, resten av kroppen bare hang der. Jeg hadde en blandet følelse av skyld og stolthet. Fikk åpnet klemmen og fikk hodet løst. Rotta hadde vært stor og feit, men var nå litt flat; rett i søppelsekken, ingen bønn.

Flere andre feller var urørt, men jeg er klar for den neste. Jeg hater ikke rotter, men liker de heller ikke, spesielt inne i hus. Min hund “Wilson” har ofte døren åpen, og et halvspist matfat, invitasjon for en sulten rotte.

This entry was posted in Misc, Short stories. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

