Siste arbeidsdag på Moa, 15.jan.’11

Etter 12 år, hver dag, lørdager, søndager og helligdager, kun hver 17. mai var jeg hjemme. Min ’86 Toyota Landcruiser kjørte hjem av seg selv, som om den var gladere enn meg. Det var som en behagelig nedoverbakke hele veien. Det var ikke den siste reis, jeg kommer nok til å ta en tur til Moa hver dag, der er fugler som vil ha mat, venner som vil ha kaffe. Men det var som en stor byrde lettet av mine skuldre, ingen tårer, bare en god følelse. En kamerat kom med en god rødvin, og det setter jeg pris på. Sjefen med en meget god Grappa; og det er nettop et av discusjons temaene i Druehagen; hva er godt og sundt for innvendig medisinsk bruk.

Mine favoritter er blandt annet Calvados, Tequila og Grappa, ikke nødvendigvis i den rekkefølge, og alle til sitt eget spesielle bruk. Jeg har lite medhold i dette valget, men det er jo de andres problem. Rødvin er mange enige om, og den kan gjerne være fra pappkartong. Intern medesin er et emne man må studere, prøve ut i årevis, og dermed få erfaringer og kunnskap i.  Andres meninger har lite eller ingen betydninger her, faktisk, nesten motsatt.

Det var som et signal i dag, vi går mot lysere tider, fra i går kveld til i dag var det 10 grader varmere. Tok ut baksetet i bilen, noen ville ha det. Hjelperen min  fant 3 fine is-skrapere/snøbørster. Sikkert en fra hver av de siste vinterene. Nå har jeg minst 5 is-skrapere; til å gi bort, gratis, jeg skal passe på å aldri ha bruk for de igjen; kan også byttes i solbriller.

Happy times i solsteiken.

Jeg kommer til å være her i landet til “Wilson” har dratt til sine evige jaktmarker, og til jeg får forhandlet om noen gjeldsspørmål. Som de fleste vet så ble jeg 6 år siden etterlignet og skyldig skatt på klubbens medlemskontingenter, helt tullete, men kemneren har ingen sans for humor eller rettferdighet. Konkurs var unødvendig og bortkastet.

De var en fin sommer kveld med grill og attåt på Moa.

Jeg vil savne mest samværet med noen venner, noen kamerater, og noen bekjendte, som lyser opp hverdagen, med diskusjoner og utveksling av meninger. Fra verdenspolitikk, til golfetikette, fra størelsen på en due, og navnet på en dueunge; antall skjeppe på mussa, regnskog, bompenger; dødsstraff, greenkeeping, pedofili, golfregler, påvirkning av en østlig måne, tilberedelse av lutefisk, riktig medisinering av skitsofrene, alle andres feil golfsving, fotball og en del andre ting, som alle kan noe om noe; og alle har bestemte meninger. Jeg syns da at alle har rett til å høre min mening! Og den velger jeg ofte helt tilfeldig og helst motsatt av andres mening.

Sommerkvelden ble bare finere og finere.

This entry was posted in Misc. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

